Meer waarde en marge? Value engineering!

Value engineering wordt ingezet om op systematische wijze de verkoopmarge te vergroten. Om een indruk te geven hoe we dit aanpakken beschrijf ik een praktijkcase.

Value engineering wordt ingezet om op systematische wijze de verkoopmarge te vergroten. Om een indruk te geven hoe we dit aanpakken beschrijf ik een praktijkcase.

Voor een Duits bedrijf dat industriële reinigingsmachines maakt hebben we value engineering toegepast. Het bedrijf had vele uitvoeringsvarianten in het assortiment, maar kon deze niet concurrerend aanbieden. 

Bovendien was de levertijd ook te lang …

Het resultaat na het value engineeringstraject en de implementatie van de oplossingen was een verlaging van de doorlooptijd met 50% en een totale kostenreductie van 33% op engineeringsuren, arbeidsuren en materialen. 

Daarnaast werd een overtuigende vormgeving en verbeterde ergonomie gerealiseerd. En niet onbelangrijk voor de eindgebruiker: het energieverbruik van de machine is met 20% verlaagd.

Modularisatie, meer Configure-to-order en minder Engineering-to-order

De reinigingsmachines werden voorheen volledig op Engineering-To-Order basis (ETO) geproduceerd. Na klantopdracht werden door de engineers de reinigingsmachines op maat ontwikkeld. Omdat veel delen specifiek werden ontworpen en dus niet op voorraad gelegd kon worden, werd ook de doorlooptijd te lang. 

Tijdens de VE analyse is ook een overzicht gemaakt van de verkochte producten en welke product uitvoeringen (productfuncties) het betrof. 

Na analyse, is er een plan opgesteld voor modularisatie, waarbij een basisuitvoering en de opties werden gedefinieerd. Ook werd er besloten welke uitvoeringen als klantspecial moest worden beschouwd. Hierdoor was het mogelijk om groot deel van de ETO te verschuiven naar CTO (Configure-To-Order). 

De basisuitvoering kreeg met de standaard functies een integraal ontwerp en de opties konden als modules makkelijk aan de basis worden bevestigd. De basisuitvoering en optiemodules konden vooraf worden gemaakt en op voorraad worden gelegd. Dit resulteerde in een halvering van de doorlooptijd en de ETO kosten werden fors verlaagd.

Functionele optimalisatie

De kracht van value engineering is dat de kostprijsopbouw wordt vertaald naar functiekosten (zie illustratie). Een functie is een beschrijving "wat" het apparaat moet doen. "Functiekosten" vertegenwoordigen hier het bedrag wat in het apparaat is gestopt om deze functie te bewerkstelligen. In het multidisciplinaire projectteam werd deze analyse besproken aan de hand van functiekostengrafieken (zie illustratie).

Verkoop en engineering vinden elkaar

Het is mooi om te ervaren dat op dit functionele niveau de afdelingen verkoop en engineering /R&D elkaar gaan vinden. Te dure functies worden letterlijk inzichtelijk gemaakt en besproken. 

De verkoper komt soms tot de conclusie dat het kostenaandeel voor een bepaalde functie, wat meestal ook een klantfeature is, hoger is dan hij had verwacht. 

De engineer achterhaald op deze manier wat de klant belangrijk vindt op basis van de input van de verkoper. Als de focus op een kostenreductie van bijvoorbeeld 15% op het totaal gesteld is kan ook snel worden ingeschat welke functie impact en potentie heeft om kosten te reduceren. De ontwerper krijgt dan de missie mee om een bepaalde functie tegen lagere kosten te realiseren. 

De kracht van deze aanpak is dat de opdracht heel specifiek is gedefinieerd én deze oplossingsneutraal wordt beschreven, waardoor de ontwerper gestimuleerd wordt om ook breder naar andersoortige oplossingen te kijken.

Betere oplossingen

Een van de kritische functies dat is verbeterd is de functie ‘drogen’. Deze werd voorheen gerealiseerd door de gehele binnenruimte van de machine te verwarmen. Hierbij was er een RVS deksel gekozen die deze hoge temperaturen kon verdragen. 

Het gewicht van de deksel was dusdanig hoog dat er relatief dure gasveren nodig waren om de deksel gemakkelijk te kunnen openen.

Het resultaat van de oplossingen is dat het droogprincipe is aangepast, waarbij er met meerdere kleine nozzles de hete lucht lokaal en dus gerichter op de te drogen delen werd geblazen. Het droogproces is hiermee efficiënter geworden, omdat er voor deze oplossing minder drooglucht nodig is. Het gevolg hiervan was dat er minder warmte in de gehele ruimte ontstond en dit zorgde weer dat het mogelijk werd om het deksel dubbelwandig te rotatiegieten uit kunststof. Dit deksel werd vervolgens gevuld met isolatieschuim voor een betere warmte-isolatie. Doordat dit deksel veel lichter werd, zijn gasveren overbodig geworden. 

Het kunststof deksel is een designkenmerk geworden en heeft de huisstijlkleur gekregen. De andere rvs delen hoefden daarom niet meer gelakt te worden. 

Interesse in value engineering voor uw product of machine?

Wij hebben zeer veel ervaring in value engineering van B2B producten. Vaak producten met low volume en high mix. Met onze expertise in industriële productontwikkeling, industrial design en mechanical engineering hebben we een groot aantal klanten kunnen helpen. Onze aanpak hebben we ook vastgelegd in trainingsmateriaal waardoor we value engineering ook in trainingsvorm kunnen uitvoeren.

U vindt alvast onze whitepaper over value engineering op onze website: https://www.idepartners.nl/downloads/

Contact voor een vrijblijvende presentatie: Jacques Stevens 053-4301701, info@idepartners.nl

Terug