Waarom value engineering toepassen?
Daar waar verkoopprijzen, en daarmee de marges, onder druk staan wordt value engineering ingezet. Value engineering lost kostenvraagstukken op en tegelijkertijd worden de prestaties en kwaliteit van het product verbeterd.
Tijdens productontwikkeling wordt value engineering ingezet voor het realiseren van aanzienlijke kostenbesparingen. Meestal heeft al een optimalisatieslag plaatsgevonden, zoals gebruik van andere fabricagemethoden of een inkoopslag. Grote besparingen kunnen dan alleen nog maar op functioneel niveau worden gerealiseerd.
Functiekosten en functiewaarden
We optimaliseren machines en apparaten op basis van de waarde die elke functie voor de klant heeft. De definitie van een functie kan worden beschreven als “alles wat een product moet doen om de klantwens te vervullen”. Zo zal een broodsnijmachine functies moeten hebben als “brood in de machine invoeren”, “plakken snijden”, “plakken naar een zak transporteren”, maar ook een aantal "zachtere" functies moeten hebben in de vorm van “makkelijk onderhoud bieden” of “aantrekkelijke vormgeving bieden”. Immers naast de "harde" functies die de prestaties en kwaliteit vertegenwoordigen dragen "zachtere" functies bij in een betere verkoop van machine of apparaat en kunnen net dat beetje extra hebben om de klant tot aankoop te laten overgaan.
Ontwerpen op klantwaarde
Value engineering is een logische, kwantitatieve ontwerpmethode, waarbij de werkelijke functiekosten en de waargenomen functiewaarden, d.w.z. wat de klant er voor over heeft, worden geïnventariseerd. Value engineering geeft hiermee bedrijven inzicht in de kosten van toegevoegde waarde en is hierdoor uitermate geschikt als tool om toekomstige ontwikkelscenario's te bepalen.
Het resultaat van Value engineering kan leiden tot een resultaat waarbij zelfs nog meer marge wordt gerealiseerd doordat de toegevoegde waarde van het product zodanig is verhoogd dat een iets hogere verkoopprijs door de klant geaccepteerd wordt.
Multidisciplinaire werkwijze
Een team wordt gevormd vanuit productmanagement, marketing, inkoop & logistiek , verkoop en R&D om samen kritisch te kijken naar de kosten van functies.
Gezamenlijk wordt gekeken naar de volgende vragen:
- Wat zijn de kosten per functie?
- Zijn deze kosten voor een functie acceptabel?
- Wat vindt de klant een bepaalde functie waard?
- Is een functie noodzakelijk?
- Kunnen we functies toevoegen die de waarde van een product verhogen?
Oplossingsstrategieën
Naar aanleiding van deze analyse wordt de strategie bepaald voor de optimalisatie. In de creatieve fase worden alternatieve oplossingen voor de kritische functies bedacht en getoetst op haalbaarheid.
Interesse in value engineering voor uw product of machine?
Wij hebben zeer veel ervaring in value engineering van B2B producten. Met onze expertise in industriële productontwikkeling, industriele vormgeving en mechanical engineering hebben we een groot aantal klanten kunnen helpen. Onze aanpak hebben we ook vastgelegd in trainingsmateriaal waardoor we value engineering ook in trainingsvorm kunnen uitvoeren.